maanantai 19. syyskuuta 2016

Työpäivä Formally Opened


Aamu-uinti ja aamiaiselle, jossa odotti onion dosa -intianherkun “my brother”, masala dosa coconut, coriander ja ginger chutneyn kera. Loistava alku päivälle.

 

Oveen oli ilmestynyt päivän lehti Hindustan times, pääotsikkona terroristi-isku Intian armeijan sotilaita vastaan Uri-nimisessä paikassa Jammu-Kashmirissa, Pakistanin rajan tuntumassa siis. Kostoa luvassa. Koti-Suomen uutisissa pyörii asema-aukion uhri, rasismi rikoslakiin ja rehabilitoitunut HH. Väkivaltainen extremismi siis vahvasti esillä.


 

Väkivaltaisella ekstremismillä tarkoitetaan sisäministeriön toimenpideohjelmassa sitä, että väkivaltaa käytetään, sillä uhataan, siihen kannustetaan tai se oikeutetaan aatemaailmalla perustellen. Väkivaltainen ekstremismi ei ole rikosoikeudellinen käsite. Ekstremistinen väkivalta ei välttämättä ole kumouksellista, ja se kohdistuu usein viholliseksi määriteltyyn ryhmään tai yksilöihin. Se aiheuttaa pelkoa ja turvattomuuden tunnetta paikallisesti, esimerkiksi yksittäisissä kaupunginosissa tai asuinalueilla ja voi kohdistua myös omaisuuteen. Esimerkkinä voidaan mainita törkeä tuhotyö, jonka kohteena on vastaanottokeskus. Rikokset, joiden motiivina on viha tai rasismi, voivat olla myös ekstremistisiä rikoksia.

 

Väkivaltainen radikalisoituminen on prosessi, jonka myötä yksilöt päätyvät käyttämään väkivaltaa tai uhkaamaan sillä, kannustamaan siihen tai oikeuttamaan se aatemaailmalla perustellen. Radikalisoitumisen taustalla on aina useita syitä, eikä radikalisoituneilla henkilöillä ei ole yhtä profiilia. Radikalisoitumisen taustalla vaikuttavat tekijät liittyvät yksilöön, hänen elämäntilanteeseensa ja yhteiskuntaan. Yhtenä tärkeimmistä tekijöistä mainitaan usein ulkopuolisuuden kokemukset, syrjintä ja rasismi. Myös ongelmat toimeentulossa ja syrjäytyminen voivat edistää radikalisoitumista, mutta eivät yksin sitä selitä. Tilannetekijät vaikuttavat siihen, miksi jotkut yksilöt radikalisoituvat ja toiset eivät.

 

Aatemaailmalla tarkoitetaan tässä toimenpideohjelmassa jaettuja ajatusrakennelmia, joiden lähtökohtina ovat tulkinnat ihmisryhmistä, maailmasta, uskonnosta, ihmisten ja valtioiden välisistä suhteista, ihmisarvosta, pyhästä sekä ei-pyhästä tai vastaavista sekä yksilön toimintaa ohjaavista uskomuksista.

 

Terrorismi on aina väkivaltaista ekstremismiä, mutta kaikki väkivaltainen ekstremismi ei ole terrorismia. Terroristisessa tarkoituksessa tehdyt rikokset on määritelty rikoslaissa. Terroristinen väkivalta on kumouksellista, ja sen kohteena ovat valtiot ja kansainväliset järjestöt. Terrorismin tavoitteena on aiheuttaa vakavaa pelkoa väestössä laajasti.

 

 

Aamupäivän avajaispuheissa kerrottiin että meillä on disappearing past ja undetermined future. Maailman suurimmat uhat ovat ydinsota, ilmastonmuutos ja terrorismi. Rauhankasvatus ei tutkimuksen mukaan korreloi empatiakyvyn kanssa. Niinpä opetuksessa tarvitaan kolmen yhdistelmää 1. inquiry oriented education (critical thinking) 2. firing Gandhi neurons, (self esteem, empathy, compassion) 3. moral courage to change, take risk tietää Mahatma Gandhi Institute of Education for Peace and Sustainable Development.

 

Erinomainen lyhyt video väkivaltaisen extremismin syistä, luvattiin jakaa, laitan linkin kun ilmestyy.

 

Koulujen työstä väkivaltaisen radikalisoitumisen ehkäisemiseksi sanotaan, että jotain tarttis tehdä vaikka Koulu ei ongelmaa varmaankaan poista. Pitäisi estää sellaisen arvomaailman syntyminen, missä ei ole tilaa kuin yhdelle ajatukselle. Tärkein yksittäinen asia kouluissa on inkluusio, joka luo moninaisuuden kunnioitusta. Ja sitten mietitään miten valmiita koulut ja opetussuunnitelmat ovat tähän, kun nyt väkivallattomuus ja ihmisoikeudet ovat huomattavasti enemmän esillä opetuksessa kuin moninaisuus, ja yhteisiä arvoja on helpompi opettaa kuin moninaisuuden arvostamista. Sanalistaan karttuu inclusive, respects diversity, resilience, trust, school is a safe place for discussion. Asioiden oppimisesta huomiota yhteisön rakentamiseen, arvoihin ja asenteisiin, toivoo Unescon edustaja.

 

Resilience kääntyy huonosti suomeksi, kimmoisuus ei istu opetuksen tavoitteeksi eikä oikein kuvaa kykyä vastustaa mustavalkoisia asetelmia ja sietää vaikeuksia ja epävarmuutta, sinnikkyys on vähä parempi.

Sanakirja sanoo the ability of a substance or object to spring back into shape; elasticity, the capacity to recover quickly from difficulties; toughness.

 

Paneelissa otetaan esille väkivaltaa tukevat poliittiset puolueet ja puhutaan demokratiasta, joka voi lopettaa ne puolueet. Media saa syytteitä, rooli on hukassa väkivallattomuuden edistämisen suhteen - vaikka aluksi kyllä sanottiin, että ketään ei sitten syytellä vaan etsitään yhdessä ratkaisuja.

 

Maailma on pienempääkin pienempi, lounasjonossa seisoo tutulta näyttävä intialaisnuorimies - montaa ihmistä en Intiasta tunne. Sanoo nimekseen Vikas ja siinä hän on edesmenneen mieheni hyvän ystävän Lavanamin nuori sukulainen ”Young Vikas”, Goran perheen nuorin lupaus, jonka olen vuosikymmeniä sitten koululaisena tavannut ja sittemmin kaikissa rationalisti- ja humanistitapaamisissa kuullut hänen vaiheistaan. Vikas on Rotary World Peace Fellow, International Development, Humanitarian Leadership, DRR & Strategic Management Consultant, jatkaa sukunsa Gandhi-työtä. Yhdet hyvät nuoret kädet lisää tulevaisuutta kannattelemaan.

Linkki toimii vihdoin
ja pääset seuraamaan konferenssia
Twiitit ovat täällä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti