Aamu-uinti
ja aamiaiselle, jossa odotti onion dosa -intianherkun “my brother”, masala dosa
coconut, coriander ja ginger chutneyn kera. Loistava alku päivälle.
Oveen
oli ilmestynyt päivän lehti Hindustan times, pääotsikkona terroristi-isku Intian
armeijan sotilaita vastaan Uri-nimisessä paikassa Jammu-Kashmirissa, Pakistanin
rajan tuntumassa siis. Kostoa luvassa. Koti-Suomen uutisissa pyörii asema-aukion
uhri, rasismi rikoslakiin ja rehabilitoitunut HH. Väkivaltainen extremismi siis
vahvasti esillä.
Väkivaltaisella
ekstremismillä tarkoitetaan sisäministeriön toimenpideohjelmassa sitä, että väkivaltaa
käytetään, sillä uhataan, siihen kannustetaan tai se oikeutetaan aatemaailmalla
perustellen. Väkivaltainen ekstremismi ei ole rikosoikeudellinen käsite. Ekstremistinen
väkivalta ei välttämättä ole kumouksellista, ja se kohdistuu usein viholliseksi
määriteltyyn ryhmään tai yksilöihin. Se aiheuttaa pelkoa ja turvattomuuden
tunnetta paikallisesti, esimerkiksi yksittäisissä kaupunginosissa tai asuinalueilla
ja voi kohdistua myös omaisuuteen. Esimerkkinä voidaan mainita törkeä tuhotyö,
jonka kohteena on vastaanottokeskus. Rikokset, joiden motiivina on viha tai
rasismi, voivat olla myös ekstremistisiä rikoksia.
Väkivaltainen
radikalisoituminen on prosessi, jonka myötä yksilöt päätyvät käyttämään
väkivaltaa tai uhkaamaan sillä, kannustamaan siihen tai oikeuttamaan se aatemaailmalla
perustellen. Radikalisoitumisen taustalla on aina useita syitä, eikä radikalisoituneilla
henkilöillä ei ole yhtä profiilia. Radikalisoitumisen taustalla vaikuttavat
tekijät liittyvät yksilöön, hänen elämäntilanteeseensa ja yhteiskuntaan. Yhtenä
tärkeimmistä tekijöistä mainitaan usein ulkopuolisuuden kokemukset, syrjintä ja
rasismi. Myös ongelmat toimeentulossa ja syrjäytyminen voivat edistää
radikalisoitumista, mutta eivät yksin sitä selitä. Tilannetekijät vaikuttavat
siihen, miksi jotkut yksilöt radikalisoituvat ja toiset eivät.
Aatemaailmalla
tarkoitetaan tässä toimenpideohjelmassa jaettuja ajatusrakennelmia, joiden
lähtökohtina ovat tulkinnat ihmisryhmistä, maailmasta, uskonnosta, ihmisten ja
valtioiden välisistä suhteista, ihmisarvosta, pyhästä sekä ei-pyhästä tai
vastaavista sekä yksilön toimintaa ohjaavista uskomuksista.
Terrorismi on aina
väkivaltaista ekstremismiä, mutta kaikki väkivaltainen ekstremismi ei ole
terrorismia. Terroristisessa tarkoituksessa tehdyt rikokset on määritelty rikoslaissa.
Terroristinen väkivalta on kumouksellista, ja sen kohteena ovat valtiot ja kansainväliset
järjestöt. Terrorismin tavoitteena on aiheuttaa vakavaa pelkoa väestössä
laajasti.
Aamupäivän
avajaispuheissa kerrottiin että meillä on disappearing past ja undetermined future.
Maailman suurimmat uhat ovat ydinsota, ilmastonmuutos ja terrorismi.
Rauhankasvatus ei tutkimuksen mukaan korreloi empatiakyvyn kanssa. Niinpä opetuksessa tarvitaan kolmen yhdistelmää 1. inquiry oriented
education (critical thinking) 2. firing Gandhi neurons, (self esteem, empathy,
compassion) 3. moral courage to change, take risk tietää Mahatma Gandhi
Institute of Education for Peace and Sustainable Development.
Erinomainen
lyhyt video väkivaltaisen extremismin syistä, luvattiin jakaa, laitan linkin kun
ilmestyy.
Koulujen
työstä väkivaltaisen radikalisoitumisen ehkäisemiseksi sanotaan, että jotain
tarttis tehdä vaikka Koulu ei ongelmaa varmaankaan poista. Pitäisi estää
sellaisen arvomaailman syntyminen, missä ei ole tilaa kuin yhdelle ajatukselle.
Tärkein yksittäinen asia kouluissa on inkluusio, joka luo moninaisuuden
kunnioitusta. Ja sitten mietitään miten valmiita koulut ja opetussuunnitelmat
ovat tähän, kun nyt väkivallattomuus ja ihmisoikeudet ovat huomattavasti
enemmän esillä opetuksessa kuin moninaisuus, ja yhteisiä arvoja on helpompi
opettaa kuin moninaisuuden arvostamista. Sanalistaan karttuu inclusive, respects diversity, resilience, trust,
school is a safe place for discussion. Asioiden oppimisesta huomiota yhteisön
rakentamiseen, arvoihin ja asenteisiin, toivoo Unescon edustaja.
Resilience
kääntyy huonosti suomeksi, kimmoisuus ei istu opetuksen tavoitteeksi eikä
oikein kuvaa kykyä vastustaa mustavalkoisia asetelmia ja sietää vaikeuksia ja
epävarmuutta, sinnikkyys on vähä parempi.
Sanakirja sanoo the ability of a substance or object to spring
back into shape; elasticity, the capacity to recover quickly from difficulties;
toughness.
Paneelissa otetaan esille väkivaltaa tukevat
poliittiset puolueet ja puhutaan demokratiasta, joka voi lopettaa ne puolueet.
Media saa syytteitä, rooli on hukassa väkivallattomuuden edistämisen suhteen -
vaikka aluksi kyllä sanottiin, että ketään ei sitten syytellä vaan etsitään
yhdessä ratkaisuja.
Maailma on pienempääkin pienempi, lounasjonossa seisoo
tutulta näyttävä intialaisnuorimies - montaa ihmistä en Intiasta tunne. Sanoo
nimekseen Vikas ja siinä hän on edesmenneen mieheni hyvän ystävän Lavanamin nuori
sukulainen ”Young Vikas”, Goran perheen nuorin lupaus, jonka olen vuosikymmeniä
sitten koululaisena tavannut ja sittemmin kaikissa rationalisti- ja humanistitapaamisissa
kuullut hänen vaiheistaan. Vikas on Rotary World Peace Fellow, International Development, Humanitarian
Leadership, DRR & Strategic Management Consultant, jatkaa sukunsa
Gandhi-työtä. Yhdet hyvät nuoret kädet lisää tulevaisuutta kannattelemaan.
Linkki toimii vihdoin
ja pääset seuraamaan konferenssia
Twiitit ovat täällä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti