sunnuntai 18. syyskuuta 2016

Orientaatiota

Aamulla alkaa UNESCO International Conference on the Prevention of Violent Extremism through Education. Taking Action 19-20 September 2016 hotelli Novotelin Riikinkukko-konferenssitilassa.


Päivän mittaan olen orientoitunut tulevaan.



Kävin katsomassa kokoustilan, siellä oli intialaisia sydänspesialisteja. Viereisestä kahviosta ostin suomalaisittainkin ylihintaisen lattekahvin, turhaan etsin listalta intiansuosikkiani onion dosaa. Oli modern Indian cuisine. Päädyin peri-intialaiseen room serviceen, chicken biriyani, garlic nan ja freshlimesoda.


Huomisaamun teema on What can education achieve against extremism?  Siitä on meillä sisäministeriö linjannut tehtävänannon näin:

toimenpide 6. Lisätään osaamista, asiantuntemusta ja tietoa väkivaltaisen radikalisoitumisen ja ekstremismin ennalta ehkäisyssä. Tavoite on, että ammattilaiset ja järjestöjen edustajat, jotka perustyössään kohtaavat henkilöitä, jotka ovat väkivaltaisesti radikalisoituneet tai radikalisoitumassa, tunnistavat nämä yksilöt ja osaavat toimia radikalisoitumiskehityksen katkaisemiseksi. Edistetään tutkimustoimintaa, joka lisää tietoa väkivaltaisesta radikalisoitumisesta ja ekstremismistä.
toimi 14. Opetushallituksen ja aluehallintovirastojen järjestämien täydennyskoulutusten painopisteitä määriteltäessä otetaan huomioon työkalujen ja osaamisen lisääminen propagandan, väkivaltaisen radikalisoitumisen ja ekstremismin tunnistamiseksi ja sen käsittelemiseksi kouluissa ja oppilaitoksissa. (Vastuu OKM, OPH, aluehallintovirastot).
toimenpide 10. Vahvistetaan lasten ja nuorten kykyä tunnistaa ja suojautua väkivaltaan yllyttäviltä viesteiltä ja vaikuttamiselta. Tavoitteena on, että lapset ja nuoret pystyvät itse ja yhdessä muiden kanssa torjumaan väkivaltaiseen radikalisoitumiseen ja ekstremismiin yllyttäviä viestejä ja propagandaa.
toimi 27. Lapset ja nuoret pystyvät itse ja yhdessä muiden kanssa tunnistamaan ja torjumaan väkivaltaiseen radikalisoitumiseen ja ekstremismiin yllyttäviä viestejä ja propagandaa. Medialukutaito on yksi keskeisin taito, joka vahvistaa lasten ja nuorten kykyä ja osaamista torjua propagandaa ja viime vuosina levinnyttä ns. vaihtoehtoista viestintää. Vuonna 2014 vahvistetuissa esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa sekä vuonna 2015 vahvistetuissa lukion opetussuunnitelman perusteissa medialukutaito sisältyy osana laaja-alaista osaamista monilukutaidon osaamiskokonaisuuteen sekä on läpäisevästi sisällytettynä perusopetuksen eri oppiaineisiin. Lisäksi uusissa perusopetuksen perusteissa ihmisoikeudet ja demokraattiseen yhteiskuntaan kasvaminen ovat saaneet aiempaa suuremman merkityksen. Medialukutaitoa edistetään koulujen lisäksi mm. nuorisotyössä, kirjastoissa ja järjestöissä (vastuu OKM, OPH, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI).
toimi 29. Tutkimusten mukaan suomalaisilla nuorilla, erityisesti nuorilla pojilla, on varsin paljon ennakkoluuloja etnisiä vähemmistöjä kohtaan. Ennakkoluulot ja niihin liittyvä vieraan pelko perustuvat usein tietämättömyyteen. Vahvistetaan kulttuuri- ja globaalikasvatusta kouluissa ja vapaa-ajan toiminnoissa, nuorten mahdollisuuksia vierailla erilaisissa uskonnollisissa yhteisöissä (esim. kirkot, moskeijat, synagogat jne.) ja luodaan mahdollisuuksia keskusteluun ja vuoropuheluun eri uskonnoista. (Vastuu: oppilaitokset, nuorisotoimi, järjestöt, uskonnolliset yhteisöt).


Tämän miettimisestä tuli vallan hiki, tutustuin uima-altaaseen ja otin annoksen aurinkoa ja Delhin savusumua.




Mikähän on tuo huumaavantuoksuinen kukkiva puu?





2 kommenttia:

  1. Hei Satu, tämä matkakertomushan pitää laittaa Finlandia-palkintokisaan, jos siinä olisi tilausta postmodernille tarinalle a la O. Paavolainen, just funnier. Todella jännittävää, uskomattomia käänteitä, täpäriä pelastumisia ja lisäksi erinomaisia käytännön matkavinkkejä. Tätä saa varmaan suositella kv-seminaarini väelle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. saa tietenkin, voi tosin olla että kirjoitusinto hyytyy kun työt alkaa aamulla.

      Poista