Aamulla alkaa UNESCO International Conference on the Prevention of Violent Extremism through Education. Taking Action 19-20 September 2016 hotelli Novotelin Riikinkukko-konferenssitilassa.
Päivän mittaan olen orientoitunut tulevaan.
Kävin katsomassa kokoustilan, siellä oli intialaisia sydänspesialisteja. Viereisestä kahviosta ostin suomalaisittainkin ylihintaisen lattekahvin, turhaan etsin listalta intiansuosikkiani onion dosaa. Oli modern Indian cuisine. Päädyin peri-intialaiseen room serviceen, chicken biriyani, garlic nan ja freshlimesoda.
Tämän miettimisestä tuli vallan hiki, tutustuin uima-altaaseen ja otin annoksen aurinkoa ja Delhin savusumua.
Mikähän on tuo huumaavantuoksuinen kukkiva puu?
Päivän mittaan olen orientoitunut tulevaan.
Kävin katsomassa kokoustilan, siellä oli intialaisia sydänspesialisteja. Viereisestä kahviosta ostin suomalaisittainkin ylihintaisen lattekahvin, turhaan etsin listalta intiansuosikkiani onion dosaa. Oli modern Indian cuisine. Päädyin peri-intialaiseen room serviceen, chicken biriyani, garlic nan ja freshlimesoda.
Huomisaamun teema on What can education achieve against extremism? Siitä on meillä sisäministeriö linjannut tehtävänannon näin:
toimenpide
6.
Lisätään osaamista, asiantuntemusta ja tietoa väkivaltaisen radikalisoitumisen
ja ekstremismin ennalta ehkäisyssä. Tavoite on, että ammattilaiset ja
järjestöjen edustajat, jotka perustyössään kohtaavat henkilöitä, jotka ovat
väkivaltaisesti radikalisoituneet tai radikalisoitumassa, tunnistavat nämä
yksilöt ja osaavat toimia radikalisoitumiskehityksen katkaisemiseksi.
Edistetään tutkimustoimintaa, joka lisää tietoa väkivaltaisesta radikalisoitumisesta
ja ekstremismistä.
toimi 14. Opetushallituksen ja aluehallintovirastojen
järjestämien täydennyskoulutusten painopisteitä määriteltäessä otetaan huomioon
työkalujen ja osaamisen lisääminen propagandan, väkivaltaisen radikalisoitumisen
ja ekstremismin tunnistamiseksi ja sen käsittelemiseksi kouluissa ja
oppilaitoksissa. (Vastuu OKM, OPH, aluehallintovirastot).
toimenpide
10.
Vahvistetaan lasten ja nuorten kykyä tunnistaa ja suojautua väkivaltaan yllyttäviltä
viesteiltä ja vaikuttamiselta. Tavoitteena on, että lapset ja nuoret pystyvät
itse ja yhdessä muiden kanssa torjumaan väkivaltaiseen radikalisoitumiseen ja
ekstremismiin yllyttäviä viestejä ja propagandaa.
toimi 27. Lapset ja nuoret pystyvät itse ja yhdessä muiden
kanssa tunnistamaan ja torjumaan väkivaltaiseen radikalisoitumiseen ja
ekstremismiin yllyttäviä viestejä ja propagandaa. Medialukutaito on yksi
keskeisin taito, joka vahvistaa lasten ja nuorten kykyä ja osaamista torjua
propagandaa ja viime vuosina levinnyttä ns. vaihtoehtoista viestintää. Vuonna
2014 vahvistetuissa esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteissa sekä
vuonna 2015 vahvistetuissa lukion opetussuunnitelman perusteissa medialukutaito
sisältyy osana laaja-alaista osaamista monilukutaidon osaamiskokonaisuuteen
sekä on läpäisevästi sisällytettynä perusopetuksen eri oppiaineisiin. Lisäksi
uusissa perusopetuksen perusteissa ihmisoikeudet ja demokraattiseen yhteiskuntaan
kasvaminen ovat saaneet aiempaa suuremman merkityksen. Medialukutaitoa
edistetään koulujen lisäksi mm. nuorisotyössä, kirjastoissa ja järjestöissä
(vastuu OKM, OPH, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI).
toimi 29. Tutkimusten mukaan suomalaisilla nuorilla,
erityisesti nuorilla pojilla, on varsin paljon ennakkoluuloja etnisiä
vähemmistöjä kohtaan. Ennakkoluulot ja niihin liittyvä vieraan pelko perustuvat
usein tietämättömyyteen. Vahvistetaan kulttuuri- ja globaalikasvatusta kouluissa
ja vapaa-ajan toiminnoissa, nuorten mahdollisuuksia vierailla erilaisissa uskonnollisissa
yhteisöissä (esim. kirkot, moskeijat, synagogat jne.) ja luodaan mahdollisuuksia
keskusteluun ja vuoropuheluun eri uskonnoista. (Vastuu: oppilaitokset,
nuorisotoimi, järjestöt, uskonnolliset yhteisöt).
Mikähän on tuo huumaavantuoksuinen kukkiva puu?
Hei Satu, tämä matkakertomushan pitää laittaa Finlandia-palkintokisaan, jos siinä olisi tilausta postmodernille tarinalle a la O. Paavolainen, just funnier. Todella jännittävää, uskomattomia käänteitä, täpäriä pelastumisia ja lisäksi erinomaisia käytännön matkavinkkejä. Tätä saa varmaan suositella kv-seminaarini väelle!
VastaaPoistasaa tietenkin, voi tosin olla että kirjoitusinto hyytyy kun työt alkaa aamulla.
Poista