Uima-altaalla ihana intialainen kaupunkiaamu. Lämmin tuuli,
lievästi saastunut ilma, auringon häivä, kukkien tuoksu, lintujen äänet. Altaan
vesi intialaisittain kylmää - ovatkohan kylmentäneet jonkun valittavan
asiakkaan vuoksi.
Aamiaisella muistan että täällä saa kun pyytää. Onion dosa on ”ofcourse,
madam” ja Intia on taas entisensä. Päivän Hindustan Times muistaa etusivulla kuolleita
sotilaita ja uhkuu kostoa Pakistanille.
Työpajapäivä alkaa
riikinkukkohuone kolmessa otsikolla Straight talk: building key competencies
for the prevention of violent extremism. KP Mohanan ja Marilee Bresciani
Ludvik alustavat, Irshad Manji johtaa. Ajatteluntaidot esillä ensin, sitten leijutaan
mindfulness virrassa stoalaisten kautta buddhan oppeihin - tosin niillä kaikilla
on nyt ihan uudet nimet ja nämä viisaudet on keksitty viimeaikoina neurotieteen
ansiosta. I see you. Live long and prosper. Science fiction leffoilla on pointtinsa, compassion
for all life forms, may the force be with you!
Sitten puhutaan siitä että oikean asian ajajat
kyseenalaistetaan. Yhteisöjen johtajien vaikutusvalta. To seek for common
ground keskusteluihin. Yhteen identiteettiin kangistuneena on vaikea olla
kiihtymättä/loukkaantumatta. Kyselevän mielen pitää tunnistaa tunteensa, nähdä
itsensä ja maailma yhtä aikaa. Pitääkö meidän kompetenssikukkaan lisätä
tunnetaidot, vai ovatko osa identiteettiä, vai hömppää.
Filosofiaa lapsille suositellaan ajatteluntaitoihin. P4C rulaa. Intian perustuslaki esillä jälleen: “Article
51 (A) says that “it shall be the duty of every citizen of India to develop the
scientific temper, humanism and the spirit of inquiry and reform”.
Vikas Gora puhuu humanistiliikkeestä ja haluaa että kouluissa
saa kysyä ja tutkia. Pohditaan maailman lapsia joilla ei ole ja joille ei tulekaan
nettiyhteyksiä.
Päästään integriteettiin, kasvatetaan koko lasta ja education does not stop in the classroom. Rationalismi kyseenalaistaa myös itsensä, siinä ero
fundamentalismiin. Loppusanat Gandhilta: Be the change that you want to see in
the world.
Here we go again,
työpaja 2 Addressing intolerance and extremism through universal values in curriculum.
Avaussanoina altruism, compassion, nonviolence. Nyt menee
vaikeaksi, ensimmäinen kysymys: If God is one, why is there inequality among
God’s Children? Are some people the
children of a lesser God? Ja minä kun on olen “one of the nones”,
uskonnoton, enkä minkään sortin jumalan lapsi. Enkä ajattele nyt liittyä
mihinkään spirituaaliin revoluutioon, vaikka kutsutaan. Nyt alkoi rukoussessio.
Goodbye workshop 2, vaihdan lajia.
Ojasta allikkoon, Citizenship education alustaja on Kanadasta,
ranskaksi tietysti ja tulkkauslaitteet loppu. Persoonan responssista puhutaan,
ja tästä maailmasta - tartun tähän maailmaan ja taistelen urhoollisesti
palomuurihälytyksiä vastaan. Unesco Asia-Pasific kouluttaa opetusalan
henkilöstöä kaikissa hyvissä asioissa, myös väkivaltaisten ääriliikkeiden
ehkäisyssä.
Korea maailman johtaja clobal citizenship educationissa. Ranska
kertoo ranskaksi: ohjelma on, tärkeä, kompetensseja kasvaa ja osallistutaan ja
Eurooppa reflektoi maailman tilannetta, voila. Ranskaa osaamaton ajatus karkaa
pohtimaan josko kuitenkin edellisen työpajan rukousten sietäminen olisi kasvattanut
hyvää karmaa. Toisaalta ranskan kuuntelu auttaa etäännyttämään ideniteettiä
maailman kärsimyksestä ja kasvattaa compassion-taitoja. 25min ruokataukoon.
Professori James H. Williams, (mies, joka uima-altaalla kertoi
japanilaisystäviensä mielestä näyttävänsä muumipeikolta, joka on kai suomalainen,
mutta jonka kuvaa hän ei ole löytänyt. Autoin näkemään muumipapan ja selitin
muumien olevan kilttejä.) kertoo että formal educaton on pve:ssä huono, mutta
parasta mitä on tarjolla. Tarvitaan koulun ja koulun ulkopuolisen osuutta, systemaattisuuden
ja joustavuuden yhdistelmää.
Keskustellaan global citizenshipin määritelmästä ja sisällöstä.
Ranska ja Kanada ovat ilmeisen eri mieltä jostakin, ainakin liivipukumiehen
kädet heiluvat sen oloisesti, ja Kanada vastaa painokkaasti. Williams kuvaa,
että USAn koulusysteemi hajanainen, eikä yksimielisyyttä globaalikasvatuksesta
ole. Nationalismi vaikeuttaa globaalikasvatusta. Myös populismin ja
nationalismin vastustaminen kuuluu globaalikasvatukseen.
Esitetään, että globaalikasvatus varmaan toimii Euroopassa,
mutta kysytään mitä antia sillä olisi aivan toisenlaisissa maissa. Kerrotaan,
että Eurooppa on muuttunut nopeasti, jo lentokentällä tuntee olevansa the
other.
Korea sanoo, että kukaan tässä huoneessa ei ole tyytyväinen
maansa koulutukseen. Minä kyllä olisin, pops ja lops on kelpoisen hyvät ja
kompetenssikukka kaunis. Eurooppalaisen ja suomalaisen asenneilmapiirin
muuttumisessa lienee lähiajan työmaa. Lunch finally.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti